Blog

Blijf up to date

26/10/2020
Vacature marketing & sales/ business developer


HJ Notariaat is op zoek naar een medewerker marketing en sales/ business developer

Wie zijn wij?

HJ Notariaat is een middelgroot notariskantoor in Castricum, Noord-Holland. Totaal werken zo’n 18 mensen bij HJ Notariaat, waaronder 3 notarissen, diverse juristen en klerken en ondersteunende medewerkers. HJ Notariaat B.V. verleent full-service notariële dienstverlening van hoog niveau, en is met name gericht op het personen- en familierecht en erfrecht en het particuliere vastgoed, alsook het ondernemingsrecht.

Werken bij HJ Notariaat betekent werken bij een dynamisch kantoor waar persoonlijk contact het allerbelangrijkste is, zowel met onze cliënten als met onze collega’s. Wij maken gebruik van de meest recente hard- en software en volgen de ontwikkelingen binnen de markt op de voet. Onze juristen en medewerkers zijn betrokken en hebben passie voor hun vak. Collega’s die hun verantwoordelijkheid nemen en cliënten proactief van dienst zijn.

Waarom zoeken wij jou?

Het notariaat is continue in beweging. Nieuwe trends zijn zichtbaar, cliënten en ondernemers veranderen en online-activiteiten zijn niet meer weg te denken. Dit vergt van onze organisatie flexibiliteit: kansen creëren en benutten. Daar zijn wij continue mee bezig.

Wij willen onze commerciële dienstverlening (waaronder (online)marketing, sales en communicatie) uitbreiden en verbeteren. 

Het doel van de functie

Het actief behouden, uitbouwen en uitbreiden van de afzetmarkt en het bewaken en verbeteren van de omzet van het kantoor alsmede de kwaliteit van de dienstverlening. 

De taken:

  • het benutten van nieuwe kansen, markten en het identificeren van trends;
  • het uitwerken en uitbreiden van sales- en marketingactiviteiten op cliënt niveau voor zowel huidige als nieuwe cliënten;
  • meedenken en opstellen van een strategie om nieuwe markten te benaderen;
  • het actief opvolgen van leads;
  • nauw contact onderhouden met onze extern commercieel strategisch bureau;
  • het bewaken van de cliënt portfolio;
  • het onderhouden en uitbreiden van de cliënt portfolio;
  • beheren en toevoegen van online content (Facebook, website et cetera);
  • indien wenselijk aanwezig zijn bij lezingen, netwerkborrels of andere bijeenkomsten die het kantoor ten nutte kunnen zijn en deze activiteiten ook actief benaderen en voorstellen;
  • praktische ‘hands-on’ werkzaamheden zoals het beheren van de algemene email-inbox, het verdelen van taken over de verschillende afdelingen;
  • het verlenen van service aan onze cliënten (klachten, opmerkingen, het maken van afspraken).

Omdat het een nieuwe functie is krijg je volop de ruimte om deze functie in te vullen. Je werkt nauw samen met de notarissen en met de verschillende afdelingen van het kantoor alsmede met onze marketingstrategen, verbonden aan een externe organisatie. Je implementeert de uitgestippelde marketingstrategie.

Wie ben jij en wat bieden wij?

Je bent energiek, overtuigend, innemend en zelfverzekerd. Representatief in je verschijning en bij voorkeur fulltime beschikbaar. Je maakt makkelijk contact met anderen. Wij bieden een marktconform salaris, afhankelijk van werkervaring en opleiding, en goede secundaire arbeidsvoorwaarden. HJ notariaat biedt de mogelijkheid om (deels) thuis te werken en hanteert flexibele arbeidstijden.

De vereisten:

  • afgeronde opleiding op Hbo-niveau. Markering-richting is een pre;
  • kennis van marketing/ business development processen, conceptmatig begrip van CRM en nieuwe technologieën, die ons in staat stellen nieuwe cliënten te werven en te behouden;
  • je bent bekend met de dynamiek van een professionele service organisatie en je voelt je hier in thuis;
  • je beschikt over goede commerciële en adviesvaardigheden om als aanspreekpunt en sparringpartner te fungeren;
  • je hebt advieskracht op commercieel niveau;
  • je kunt goed schakelen tussen beleid en uitvoering. ‘Denkkracht in combinatie met een ‘hands on’ instelling’;
  • je beschikt over een resultaatgerichte instelling en overtuigingsrecht. Je bent in staat om mensen mee te nemen in verandering en verbetering;
  • je herkent je in de volgende eigenschappen: accuraat, proactief, stressbestendig organisatietalent, pragmatisch, zelfstandig.


Wil je meer weten over deze functie neem dan contact op met mr. J.R. Heldring of mw. Mr. C.S. Jankipersad (0251-659108 of via post@hjnotariaat.nl )


Solliciteren?

Stuur je motivatiebrief met c.v. per email naar: post@hjnotariaat.nl t.a.v. mr. J.R. Heldring en mw. mr. C.S. Jankipersad



Verder lezen →
24/4/2020
Kan ik ook online afspreken met de notaris?

Jazeker! Het adviesgesprek kan telefonisch plaatsvinden of via een beeldverbinding, zoals Skype, Whatsapp of een andere applicatie. U ziet dan de notaris op beeld. Een offerte en conceptakte ontvangt u per e-mail. Daarop kunt u ook per e-mail reageren.

Voor het tekenen van de akte komt u normaal gesproken naar ons kantoor. Bent u hier fysiek niet toe in staat of durft u het niet aan vanwege besmettingsgevaar? Dan kunt u met de notaris een plaats afspreken waarbij de notaris met eigen ogen kan zien dat u de akte daadwerkelijk zelf ondertekent. Wij hebben ervaring opgedaan met mensen die in de auto of in hun eigen woonkamer de akte ondertekenen met de notaris op veilige afstand aan de andere kant van het raam.

Meer weten over de mogelijkheden? Neem dan contact met ons op.

Verder lezen →
23/4/2020
Marijn Vos - van Roijen benoemd tot notaris

Met trotst delen wij u mee dat mr. Marijn Vos - van Roijen (1969) vandaag 23 april 2020 is beëdigd door de rechtbank te Amsterdam in verband met haar benoeming tot toegevoegd notaris bij HJ Notariaat in Castricum.

Marijn adviseert cliënten en passeert akten op elk notarieel rechtsgebied, waaronder het vastgoedrecht, personen- en familierecht, erfrecht en ondernemingsrecht. Marijn is toegevoegd aan het protocol van notaris mr. Jakob Roelf Heldring.

Als toegevoegd notaris heeft Marijn dezelfde bevoegdheden als de notaris aan wie zij is toegevoegd en kan dus zelfstandig akten passeren. Het verschil met een notaris is dat de toegevoegd notaris in dienst is.

Aan de benoeming tot toegevoegd notaris gaat een uitgebreide procedure vooraf. De kandidaat ondergaat eerst een psychologische persoonstoets. Ook moeten verschillende instanties en personen positieve referenties over de kandidaat afgeven en wordt de kandidaat beoordeeld door de commissie toegang notariaat. Na de ministeriële goedkeuring wordt de kandidaat bij de rechtbank beëdigd.


Verder lezen →
7/2/2020
Nu regelen voor later: het levenstestament.

Wilsonbekwaamheid. Een lastig en niet altijd duidelijk begrip. In de juridische wereld betekent het dat u niet meer in staat bent om uw eigen ‘vermogensrechtelijke- en persoonlijke belangen’ waar te nemen.

Veel mensen denken hier niet echt over na, of gaan er vanuit dat dit vanzelf geregeld is, omdat ze bijvoorbeeld getrouwd zijn of kinderen hebben. Dit is niet het geval. Als u wilsonbekwaam bent, kunnen geen rechtshandelingen meer namens u worden uitgevoerd (denk aan het verkopen van een woning, bankzaken regelen of een schenking uitvoeren, of beslissingen worden genomen van medische aard), tenzij:

• een bewind is ingesteld over uw vermogen (dit gaat via de rechter), en/of een mentor die uw lichamelijke belangen behartigd, of

• u een ‘gevolmachtigde’ hebt aangesteld (een vertrouwenspersoon), veelal via een akte bij de notaris.

Een bewind aanvragen via de rechter duurt vaak lang en kan onnodig belastend voor u zijn. Daarnaast mag de bewindvoerder niet altijd zomaar alle rechtshandelingen meer uitvoeren. Soms alleen met toestemming van de rechter. Ook moet elke jaar rekening en verantwoording worden afgelegd aan de rechter.

Daarom is het verstandig om nu na te denken over een vertrouwenspersoon (bijvoorbeeld uw partner en/of uw kinderen). Uw wensen kunnen dan worden vastgelegd in een ‘levenstestament’. Dit is een notariële akte die werkt als u nog leeft (een testament werkt alleen als u bent overleden).

U kunt in een levenstestament laten vastleggen wat in een specifieke situatie – bij uw wilsonbekwaamheid – namens u gedaan of geregeld moet worden. Denk dan bijvoorbeeld aan uw wensen ten aanzien van:

• uw financiën, uw onderneming, uw woning;

• schenkingen, of u deze wilt blijven doen en onder welke voorwaarden;

• medische handelingen;

• allerlei praktische zaken, zoals de verzorging van uw huisdieren.

U kunt het levenstestament ook beperken tot bijvoorbeeld alleen uw geld en goederen. We spreken dan van een ‘notariële volmacht’. Ook als u ondernemer bent is het levenstestament van groot belang voor de continuïteit van uw bedrijf bij uw eventuele wilsonbekwaamheid.

Het is niet verstandig uw wensen thuis aan de keukentafel vast te leggen. Bij de notaris staat uw identiteit en datum van ondertekening vast. De notaris controleert of u de inhoud begrijpt zodat niemand later kan beweren dat u de kluts al kwijt was.

Tenslotte: alleen via de notaris kunt u beslissingen over uw eigen woning regelen. Met het levenstestament houden u en uw naasten zelf de regie over uw leven. Op onze website hebben wij een brochure en een stappenplan opgenomen.

Heeft u vragen over het opstellen van een levenstestament, neemt u dan contact op met een van de notarissen van HJ Notariaat in Castricum voor het maken van een vrijblijvende afspraak. U bent van harte welkom!

Verder lezen →
5/2/2020
Echtscheiding? Testament maken!

Tim en Manon zijn gescheiden. Na een huwelijk van tien jaren, waarbij 2 kinderen zijn geboren, was de vlam gedoofd. Wel hebben ze afgesproken gezamenlijk het gezag over de kinderen te houden. De kinderen verblijven bij Manon. Tim heeft een omgangsregeling met de kinderen op vastgestelde tijden. De verhouding tussen de ex-echtelieden is gespannen. Ze gunnen elkaar weinig: al helemaal niets als een van hen beide komt te overlijden. Wat moeten ze regelen? Een testament!

Erfstelling

Wat kunnen Tim en Manon, beiden afzonderlijk van elkaar, in een testament regelen? Beiden zullen ze willen dat de kinderen als erfgenamen optreden. Dat is wettelijk al zo geregeld, dus dat hoeven ze niet bij testament te regelen. Maar wat gebeurt er als daarna een van de kinderen overlijdt? Dan erft naast het andere kind ook de ex-echtgeno(o)t(e)! En dat zal nooit de bedoeling zijn. Dit is te voorkomen door middel van het opstellen van een tweetrapsmaking in het testament: De ex-echtelieden zullen in het testament bepalen, dat wat de kinderen van hen verkrijgen, na het overlijden van dat betreffende kind, zal toekomen aan een door hen aan te wijzen derde, bijvoorbeeld het andere kind, of overige familieleden. Daarmee wordt voorkomen dat er iets bij de ex-echtgeno(o)t(e) terecht komt.

Voogdij

Aangezien de ex-echtelieden gezamenlijk het ouderlijk gezag over de minderjarige kinderen verkrijgen, zal bij overlijden van een van hen de laatstlevende automatisch het ouderlijk gezag verkrijgen. Het regelen van de voogdij, waarbij een ander dan de laatstlevende ouder tot voogd wordt benoemd, heeft derhalve dan ook geen zin. Wel natuurlijk voor de situatie dat de laatstlevende van hen beiden overlijdt. Dan moet er in het testament wel een voogdijregeling worden getroffen.

Bewind

Om te voorkomen dat na het overlijden van de ene ouder de andere als gezagdragende ouder van de minderjarige kinderen aan de erfenis komt, dient er in het testament een bewindvoerder aangesteld te worden. Deze bewindvoerder beheert de erfenis uitsluitend in het belang van de minderjarige kinderen, tot het moment dat ze meerderjarig worden (bij de 18-jarige leeftijd). Overigens is het verstandig om de bewindvoeringsperiode te verlengen tot bijvoorbeeld de 21-jarige leeftijd.

Onttrekking ouderlijk vruchtgenot

In de wet staat geregeld, dat de ouder het recht toekomt de vruchten (denk aan rente) te genieten van het vermogen van de minderjarige kinderen. Dit is alleen maar te voorkomen, door in het testament de ex-echtgeno(o)t(e) uit te sluiten van het ouderlijk vruchtgenot. In dat geval komen de vruchten toe aan de minderjarige kinderen.

Executele

Vanwege het feit, dat er minderjarige kinderen zijn betrokken bij een overlijden van een ouder, is het altijd aan te raden een executeur te benoemen: dit voorkomt veel extra werkzaamheden bij de rechter en dat uw ex-e. Aan de executeur kunnen verregaande bevoegdheden worden gegeven teneinde de afwikkeling van de nalatenschap in goede banen te leiden.

Vanzelfsprekend zijn er nog veel meer zaken, die er geregeld kunnen worden in een testament, maar deze hoofdzaken zien we toch altijd wel terugkomen in het testament.

Heeft u vragen over het opstellen van een testament, neemt u dan contact op met een van de notarissen van HJ Notariaat in Castricum voor het maken van een vrijblijvende afspraak. U bent van harte welkom!

Verder lezen →